Säkerhet

Det är viktigt att tänka på säkerhet när du använder din dator/surfplatta/smartphone. Dels om något händer själva den tekniska enheten, dels när du är ute på internet eller för det du kan få via e-post eller sms. Du bör därför vidta skyddande åtgärder så du är säker på att inte förlora filer, foton eller vad du har sparat.  säkerhet_internet

Stiftelsen IIS.se har ställt samman guider om internetsäkerhet för privatpersoner.
Det finns olika sätt och metoder att skydda sig. Ett säkerhetsprogram som du installerar på din dator skyddar mot det mesta. Du kan också köpa en säkerhetstjänst via molnet som fungerar på samma sätt. SeniorNets medlemmar har rabatterade erbjudanden som du kan läsa om under ”Rabatter” på våra medlemssidor och dessutom finns det bra gratisprogram som AVG och Avast.

De vanligaste webbläsarna har inbyggt skydd för att varna dig om du är på väg till en farlig webbsida. Detta fungerar dock bara om tillräckligt många användare anmält sidorna och bedragare byter ofta adresser. Du kan komplettera webbläsaren med en gratisversion av programmet WebAdvisor, som varnar för olämpliga webbsidor. WebAdvisor markerar till och med farliga webbsidor direkt i sökmotorerna så att du ser om en sida klassats som farlig redan innan du klickar på länken.

Det är också viktigt att du har en backup för det du har sparat på datorn. Det kan vara i form av en extern hårddisk eller ett USB-minne som du själv sparar kopior av dina filer på. Alternativt kan du ha en backuptjänst via molnet som sköter kopieringen med automatik.

Tänk dig för innan du klickar på länkar eller bifogade dokument som du får via e-post eller sms. Att mejlet ser ut att komma ifrån någon du känner spelar ingen roll, för det är väldigt enkelt att förfalska avsändarens namn och adress. Innan du klickar, var säker på avsändaren och att denne har för avsikt att skicka något till dig via länk eller bifogat dokument.

Allt fler kända varumärken används i falska e-postmeddelanden i syfte att lura användarna att klicka på länkar till webbsidor med skadlig kod. Varumärken som avser betallösningar och finansiella tjänster drabbas oftast, men även andra branscher, som handelsföretag, myndigheter, auktions- och sociala mediesajter. De flesta attacker i mobiler sker genom länkar via exempelvis sms-tjänster.

Falska säkerhetsvarningar via e-post är ett billigt och effektivt sätt att snabbt nå miljontals potentiella offer. Bovarna spelar ofta på användares rädsla för säkerhetsbrister. Ett exempel på hur man arbetar, är att man spammar ut ett meddelande om en viktig uppdatering till Windows. Bifogat i mejlet finns ett program som säger sig vara en uppdatering som måste köras omedelbart för att din dator inte ska utsättas för hot. I ren rädsla kör många igång programmet, vilket naturligtvis är en trojan som infekterar datorn med skadlig kod.

Kom ihåg att Microsoft eller andra stora programutvecklare aldrig skickar ut e-post till användare med uppdateringar bifogade! Om du däremot anmält ditt intresse hos programföretaget skickas det ut information om uppdateringar när sådana finns tillgängliga, men då som länkar till utvecklarens egen webbsida. Hämta alltid uppdateringar direkt från programutvecklarens egen webbsida! 

En vanlig metod är att skicka ut scareware – falska säkerhetsprogram. Ofta använder man sig av popup-fönster på webbsidor som ser ut som antivirusprogram som varnar för angrepp. För att bli av med viruset ombeds man ladda ner ett gratis antivirusprogram. Det här är ett falskt antivirus som låtsas skanna din dator och säger sig hitta en rad olika farliga hot. För att ta bort hoten behöver du bara uppgradera programmet genom att betala ett par hundralappar.

I Sverige drabbas vi av vågor med utskick som utger sig att komma från Telia, din bank eller andra välkända varumärken, där man efterfrågar bankkontonummer eller annat. Kom ihåg att dessa företag aldrig använder e-post för att kommunicera med sina kunder i denna typ av ärenden!

Att klicka på länkar eller öppna bilagor (ex. pdf) kan också få långt större skadeverkningar om man har otur. En annan typ av allt vanligare bedrägeri är ransomware. En trojan låser din dator tills du har betalat en lösensumma. En vanlig metod är att trojanen krypterar alla dina dokument och bilder och har du då ingen backup finns det inte mycket annat val än att betala, om du vill ha tillbaka filerna. Exempel är trojanen CryptoLocker som begär en lösensumma (300 USD eller EUR) för att dina filer ska släppas igen och du får bara en viss tid på dig (72 timmar).

För att skydda dig för den här sortens angrepp är det enda du ska vara noga med är att ha backup för dina filer. Antivirusprogram hjälper inte för den här sortens angrepp, även om det hittar och tar bort trojanen är skadan redan skedd. Glöm inte din backup!

Läs mer om säkerhet och hur du kan skydda dig mot skadliga program på Microsofts webb.

Vanligt förekommande och i vågor återkommande är falska supportsamtal där den som ringer uppger att han/hon ringer från Microsoft. Microsoft nationella tekniska chef säger i ett uttalande:

”Vi på Microsoft ringer aldrig upp dig i supportärenden om du inte ringt upp oss först. I vår kontakt med dig ber vi aldrig om personliga uppgifter såsom lösenord eller koder. Vi uppmanar dig heller aldrig att föra över pengar till ett konto. Om du misstänker att du blivit utsatt för ett bedrägeriförsök uppmanar vi dig att göra en polisanmälan.”

Microsofts råd om du drabbas av de falska supportsamtalen:

1) Om du blir uppringd av en misstänkt bedragare

  • Lägg på luren
  • Om de ringer upp på nytt, låt bli att svara. Alternativt ber du om namn och telefonnummer för att ringa tillbaka – då lägger de på luren.
  • Anmäl händelsen till Polisen på telefonnummer 114 14

2) Om du följt bedragarnas instruktioner

  • Sök igenom datorn med Microsoft Safety Scanner för att undersöka om du drabbats av skadlig kod på datorn. Programmet är gratis och kan hämtas här. Koppla sedan ifrån datorn från internetuppkopplingen
  • Ändra lösenord och samtliga PIN-koder till mejlkonton och konton relaterade till bank- och kreditkort
  • Kontakta din bank eller ditt kreditkortsföretag och be om hjälp att förhindra eventuell skada
  • Anmäl händelsen till Polisen på telefonnummer 114 14
  • Ominstallera datorn. Använder du Windows 8 hittar du enkla instruktioner här.

 

Uppdaterat i november 2017 av Kansliet