Sociala medier

Internet

Facebook

Facebook är ett socialt nätverk som grundades i februari 2004 och som drivs och ägs Facebook100av Facebook Inc. För att gå med i Facebook öppnar du ett konto och skapar en personlig profil. Du kan sedan lägga till andra användare som vänner, utbyta meddelanden samt få automatiska mail när någon postar meddelanden eller bilder på sina konton. Dessutom kan du ansluta dig till olika intressegrupper, som exempelvis SeniorNet Sweden. Facebook är ett snabbt och enkelt sätt att hålla kontakt med vänner, familj eller likasinnade samt få löpande högaktuell information från valda intressegrupper.

Facebook grundades av Mark Zuckerberg tillsammans med studievännerna Eduardo Saverin, Dustin Moskovitz och Chris Hughes. Till en början begränsades registreringen av konton till endast Harvardstudenter, men gradvis öppnades webbplatsen för studenter vid andra universitet i USA och Kanada, high school-studenter och slutligen till allmänheten och resten av världen. Facebook har fått sitt namn efter de elevkataloger som i USA delas ut till studenter av universitetens administration.

Facebook är numer den största marknadsföringskanalen för företag och organisationer. Strategier för Facebook och andra sociala medier gör att man ofta anlitar insatta konsulter med kunskap om mediernas speciella ”regler” för att insatserna ska få effekt. Facebook har också blivit ett kraftfullt verktyg för opinionsbildning och används flitigt av olika grupperingar. Facebook har därför blivit blockerat av regeringar i flera länder, bland annat Pakistan, Syrien, Kina, Vietnam, Iran och Nordkorea.
Idag har Facebook en av sina serverhallar i Luleå.

Twitter

Twitter är en social nätverkstjänst och mikroblogg där man skriver meddelanden, tweets, med en begränsning på 140 tecken. Dessa visas öppet på användarens profilsida. Användare kan följa (eng. follow) andras meddelandeflöden. Alla Twitter100användare kan skicka (twittra eller tweeta) och läsa tweets via Twitters webbplats, men många väljer istället att utnyttja tredjepartsapplikationer som är anpassade för att fungera exempelvis i en mobiltelefon, eller som fristående program som ger bättre överblick än webben gör. Det kostar ingenting att använda Twitter, men telefonoperatörskostnader kan förekomma om man exempelvis väljer att skicka och läsa tweets via SMS.

Twitter lanserades av Jack Dorsey i juli 2006. Utöver vanliga privatpersoner använder många företag, organisationer, webbplatser, politiker och artister Twitter som ett sätt att nå ut till sina kunder, intressegrupper, användare och fans. Twitter har också varit ett verktyg för regimkritiker i totalitära regimer att kommunicera med omvärlden, samt under naturkatastrofer, konflikter och dylikt då privatpersoner på plats direkt kunnat rapportera om händelseutvecklingen.

Personer som använder Twitter använder en del specialuttryck. En av konventionerna är att skriva nummertecken (#), ”hashtag”, framför ett ord eller en förkortning så att det blir lätt att hitta meddelanden som handlar om detta. Du kan då söka på #xxx för att hitta inlägg om det som intresserar dig. Twitter-konton refereras till på liknande sätt med ett snabel-a @ före användarnamnet. SeniorNet Swedens användarnamn är @SeniorNet. Att sprida eller vidarebefordra någon annans tweet kallas för skicka en ”re-tweet”, detta förkortas RT.

Instagram  Instagram5

Instagram är en gratis mobilapplikation för fotodelning och ett socialt nätverk som lanserades i oktober 2010. Programmet tillåter användaren att ta bilder, lägga på ett filter och därefter dela med sig av bilden inom det egna nätverket på Instagram. Som en bilddagbok. Du knyter till dig ”följare” likt vänner på ex. Facebook. Du kan också dela bilderna till andra sociala medier, som Facebook, Twitter, Tumblr, Flickr m.fl.

På Instagram kan du följa andra konton som intresserar dig och då få löpande uppdateringar för vad de lägger upp på sina konton. Många företag och organisationer publicerar alla sina nyheter och nya produkter/foton på Instagram. Exempelvis National Geographic om du är intresserad av dem.

Applikationen fanns från början bara till operativsystemet IOS 3.1.2 i produkterna Iphone, Ipad och Ipod Touch, men en version för Android 2.2 släpptes i april 2012. Samma månad köpte Facebook Instagram för en miljard amerikanska dollar. Idag har Instagram 130 miljoner användare. Nu kan man även spela in och dela korta videos.

YouTube

YouTube är en webbplats med videoklipp som laddas upp av dess användare: en community. Webbplatsen öppnades i februari 2005. Om man vill ladda upp videosekvenser så registrerar man ett konto. Om man bara vill titta på andras youtube100filmer behöver man inte göra det. Personligt material kan göras tillgängligt endast för dem man vill ska se filmerna, men det mesta materialet kan ses av alla. Uppladdning av upphovsrättsskyddat material är förstås förbjudet. Du kan söka på ALLT: musik; information; nyheter; olika ämnen; namn; söta katter – vad du vill.

Videobloggning har ökat i popularitet tack vare YouTube. Många artister har blivit kända tack vare att de lagt upp videos på YouTube. Sajten ger fantastiska möjligheter för alla att nå ut på bred front över hela världen, snabbt. Kanalen ger organisationer, företag, privatpersoner och grupperingar m.fl. stora möjligheter att föra ut sin verksamhet/budskap. Varje dag (år 2017) genereras flera miljarder visningar.

Du kan även göra enklare redigering direkt på YouTube innan du publicerar din video. Du kan exempelvis klippa bort ointressanta delar av filmen, förbättra ljus och färger eller lägga på bakgrundsmusik och olika sorters text.

Linkedin

Linkedin är en webbtjänst där man kan sköta sitt privata och professionella nätverk. Tjänsten är huvudsakligen inriktad på de professionella kontakterna med kollegor linkedin100och affärsrelationer men man kan även ha privata kontakter i sitt nätverk. Med hjälp av sitt kontaktnät kan man sedan exempelvis hitta nytt arbete eller nya affärsmöjligheter. Våren 2017 hade Linkedin över 500 miljoner användare globalt. Som registrerad användare skapar man en profil med uppgifter om sig själv. Man kan bjuda in andra personer att bli kontakter i sitt nätverk. Man kan rekommendera andra personer i sitt nätverk, för professionella kvaliteter exempelvis. Om man anger vid vilka skolor man har studerat och på vilka arbetsplatser man har arbetat så hjälper LinkedIn användaren att komma i kontakt med tidigare studiekamrater och arbetskollegor. Användarens kontaktnät består av egna kontakter, deras kontakter (andra gradens kontakter) och även dessas kontakter i ytterligare ett led (tredje gradens kontakter).

Man kan använda sitt nätverk på olika sätt:

  • För att hålla kontakt med personerna i det egna nätverket och alltid ha aktuell information om var de arbetar eller studerar.
  • Man kan, av en gemensam och betrodd kontakt, bli presenterad för en arbetsgivare eller affärspartner som man vill komma i kontakt med.
  • Arbetsgivare kan söka kompetent personal och få dem rekommenderade av personer som de redan känner och litar på.
  • Arbetssökande kan hitta kontakter på ett företag de vill arbeta på och få insikt i hur det är att arbeta på just den arbetsplatsen.
  • Registrera dig på Linkedin

Uppdaterat i november 2017 av Kansliet

Top